donderdag 7 januari 2010

De beste boeken van 2009: non-fictie en historische romans

Non-fictie: John Dickie heeft mij veel geleerd over mijn favoriete keuken, de Italiaanse met zijn boek Delizia. Om te beginnen dat er helemaal geen eenvoudige Toscaanse boerenkeuken was, dat dit een verzinsel van latere tijden is!
Historische romans: Ik heb erg genoten van Jacoba van Beieren van Simone van der Vlugt. Zij slaagde erin Jacoba van Beieren weer tot leven te wekken. Wat een bijzondere vrouw. Ik hoop dat Simone van der Vlugt door gaat met het schrijven van historische romans voor volwassenen! Een andere historische roman waar ik mij helemaal in heb verloren is Ken Follett's Brug naar de hemel. Fantastisch zo als hij de middeleeuwen beschrijft, zo realistisch, niet alleen de kleding, huizen, eten etc. maar ook de gevoelens en het gedrag van de mensen.